Tema: Nätvett.
LEVEL 1 - Uppdrag Källkritik (DOCX, 62 KB)
LEVEL 2 - Uppdrag Reklam (DOCX, 495 KB)
LEVEL 3 - Uppdrag Tjejer och killar i media (DOCX, 240 KB)
LEVEL 4 - Fuska med bilder (DOCX, 206 KB)
LEVEL 5 - Självpublicering och nätsäkerhet (DOCX, 60 KB)
I detta tema arbetar vi med läroplanens mål om att skapa förutsättningar för att alla elever ska kunna:
- Utforska och beskriva företeelser och samband i [...] teknik och samhälle. (kapitel 4)
- Kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften, (kapitel 4)
- Kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden. (kapitel 2.2)
- Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande kommunikation och lärande. (kapitel 2.2)
samt för att
-
Aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. [---] motverka traditionella könsmönster. […] ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. (1)
Detta gör vi genom att, med utbildningsradions filmer i serien Är det sant? som utgångspunkt, samtala kring ämnena källkritik, reklam och genusuppfattningar i media, som alla är en del av fritidshemmets centrala innehåll.
Eleverna ges därefter uppdrag (se ovan) som tillämpar och tränar det vi lärt oss via filmer och diskussioner.